PRÍPRAVA NA ZÁŤAŽ – WARM UP, COOL DOWN, STREČING

Home / ZDRAVIE / PRÍPRAVA NA ZÁŤAŽ – WARM UP, COOL DOWN, STREČING

Príprava na záťaž zahŕňa omnoho viac ako len WARM UP, COOL DOWN a STREČING. Nejde len o fyzickú, ale aj psychickú prípravu. Ak ste sa rozhodli, že zo svojho psa spravíte športovca, musíte mu venovať aj adekvátnu prípravu a starostlivosť. O tom, ako sa starať o psieho športovca, si môžete prečítať v článku PSÍ ŠPORTOVEC – ŠPECIÁLNE NÁROKY

WARM UP – v preklade zahriatie alebo rozcvička – je dôležitým začiatkom každého tréningu. Mala by mať pevné miesto v tréningovej rutine, a to u profesionálov aj amatérov. A aj u psov. Telo je nutné pred výkonom zahriať a pripraviť. Mnohí však nevedia aké je to dôležité, a ani ako na to.

Dôležitosť rozcvičky v skratke:

– Zvyšuje sa srdcová a dychová frekvencia
– Zlepšuje sa prekrvenie tkanív (svalov, šliach, mozgu..)
– Zvyšuje sa viskozita kĺbnej tekutiny, elasticita väzov a šliach – čím sa znižuje riziko ich poškodenia
– Prekrvenie svalov zlepšuje ich reaktivitu a zefektívňuje ich prácu
Zahriatie pomáha predchádzať športovým zraneniam
– Pozitívne ovplyvňuje výkon a zlepšuje výsledky v tréningu
– Slúži aj ako psychická príprava psa na výkon – forma rituálu

Ako by mala rozcvička vyzerať ?
Aj samotná rozcvička – WARM UP – má niekoľko častí. Začína chôdzou a miernym poklusom, na zvýšenie tepovej a dychovej frekvencie. Potom nasleduje aktívny strečing /v ľudskom svete známy ako dynamický strečing/. Pes si pretiahne svaly končatín a chrbtice aktívnym spôsobom. Mobilizačné cvičenia na rozcvičenie samotných kĺbov sú taktiež súčasťou WARM UPu. Až potom prichádzajú na rad aktivity cielené na konkrétny šport – skoky, šprinty, cviky poslušnosti atď.

V rámci rozcvičky môžeme zaradiť nasledujúce aktivity – chôdza a klus na vôdzke, pohyby hlavou, podávanie labiek, prosenie, poklony, panáčkovanie, cúvanie, krúženie okolo psovoda, slalom, rôzne cviky zamerané na koncentráciu, ale aj rýchle štarty a šprinty.
Vyhnite sa však prudkým zmenám smeru, nekontrolovaným skokom a pohybom, ktoré by mohli viesť k zraneniam!

Vďaka rozcvičke psy uvoľnia prvotný nával energie, čo zlepšuje ich koncentráciu pri ďalšej práci.
Rozcvička musí byť pozitívne ladená a motivačná. Intenzitu treba zvyšovať postupne, je vhodné zaradiť pohybové aktivity, ktoré psa cielene pripravia na športový výkon. Rozcvička trvá cca 10-15 min.

Po výkone je nevyhnutný COOL DOWN – ochladenie, ukľudnenie. Je dôležité nenechať psa po záťaži „zatuhnúť“ – ide o prevenciu zranení! Cool down je celkové uvoľnenie organizmu a obnovenie fyzickej aj psychickej pohody. Stačí chôdza na vôdzke – v miernom tempe, pohyb musí byť pod kontrolou! V tejto fáze dochádza k zníženiu tepovej a dychovej frekvencie. Znižuje sa hladina adrenalínu, vyplavujú sa odpadové látky metabolizmu, čo slúži aj ako prevencia svalovej horúčky.
Trvanie cool down-u závisí na predchádzajúcej záťaži – približne 10-20 min.

Pasívny STREČING, kedy preťahujeme svaly a kĺby až do krajných polôh, zaradíme po COOL DOWNe.
Strečing by sa mal naučiť každý majiteľ psieho športovca. Po námahe je potrebné obnoviť dĺžku svalov, urýchľiť tak ich regeneráciu, a zároveň ide o formou “zdravotnej prehliadky”. Ak pes počas strečingu prejaví bolesť pri pohybe, kde bežne problém nemá, môže to byť znamenie, že došlo k poškodeniu alebo preťaženiu danej časti pohybového aparátu.

WARM UP, COOL DOWN a STREČING sú prostriedky, ktorými uvediete psa do fyzickej a psychickej pohody pred aj po výkone. Upevňuje tak zdravie vášho psa, a ako bonus pravdepodobne zlepšíte jeho výkonnosť. Z dlhodobého hľadiska zvyšujete vek, dokedy bude pes schopný športovať.
A zároveň tým upevníte puto medzi vami! 🙂

Mgr. Nina Koleničová
DOGfit terapeut

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.